Dětská gynekologie - Gynet

Dětská gynekologie

Včasné odhalení gynekologických problémů v období dospívání předchází komplikacím v dospělém věku

Nejčastější problémy děvčátek

Synechie

Vznikají nejčastěji do 5-ti let věku slepením sliznic poševního vchodu dětského genitálu, kdy okraje sliznic k sobě přilnou. Po slepení vzniká srůst, nejprve v podobě tenké blanky, ale postupně může být až kožovitý. Pediatr synechie odhalí při pravidelných prohlídkách. Rodiče si mohou často všimnout změny proudu moči, často také pálení po močení. Pokud se jedná o pouhé slepení, lze synechii jednoduše rozrušit oddálením stydkých pysků od sebe. Pevnější, blanité srůsty se dají odstranit rozrušením pomocí pinzety, což není pro dívku bolestivé. Pokud je synechie pevná, kožovitá, rozrušujeme srůst ve velmi krátké celkové anestezii pomocí termokauteru. Po rozrušení ošetřujeme rodidla epitelizační mastí. Synechiím lze předcházet správnou hygienou a péčí o rodidla.

Krvácení z rodidel

V tomto období je každé krvácení patologické a jeho nejčastější příčiny jsou : poranění zevních rodidel a pochvy, zánět zevních rodidel a pochvy, cizí těleso v pochvě, které není vůbec vyjímkou, dále předčasná puberta, zřídka zhoubné nádory. Krvácení z rodidel v tomto období je vždy nutné vyšetřit.

Bolest bříška

Bolesti mohou signalizovat zánět vnitřního genitálu, který je u děvčat v tomto věku vzácný. Musíme na něj pomýšlet zvláště tam, kde předcházel zánět slepého střeva. Důsledkem zánětu vaječníků a vejcovodů je neplodnost. Stačí přitom na možnost pánevního zánětu myslet a předcházet tomu včasným předáním pacientky do gynekologické. V těchto případech je vždy lepší dívku bezodkladně vyšetřit, aby se vyloučila apendicitida.

Problémy v dospívání

Období pohlavního dospívání dívek je zásadním obdobím života ženy, které je spojeno s řadou významných změn tělesných i psychických. Pubické ochlupení začíná růst od 8. do 15.roku, nejpozději roste ochlupení v podpaží. První měsíčky „menarché“ se dostavují u dívek nejčastěji mezi 11.-13. rokem. První roky po menarché dochází poměrně často k nepravidelnostem cyklu. Ty nevyžadují léčbu pokud se jedná spíše o delší pauzy mezi měsíčky. Naopak, pokud měsíčky přicházejí po méně jak 23 dnech, jsou nadměrně silné či trvají déle jak 7 dnů, měla by dívka navštívit dětského gynekologa. Zcela nejčastěji ale přivádí do ordinace dívky výtok. Ten může být v pubertě jak fyziologický, tak patologický. Léčba se nasazuje na základě stanovení druhu bakterie a ve formě vaginálních čípků nebo mastí. Neměly by se podceňovat i opakované bolesti podbříšku, můžeme diagnostikovat vrozenou vývojovou vadu , nálezu cyst i tumorů, pomýšlet se musí i na chronické dráždění apendixu. Proto by dívky po gynekologických operacích a operacích apendixu měly podstoupit lázeňskou léčbu jako prevence poruch budoucí plodnosti.

Výtok z rodidel

Představuje nejčastější gynekologický problém v tomto věku. Do zhruba 8.roku života, v období klidovém, musíme jakýkoliv výtok z rodidel považovat za patologický. Častou příčinou je nedostatečná hygiena po stolici, někdy střevní parazité, roupi, ale možné jsou i jiné závažnější příčiny. Mykotické záněty – kvasinky jsou v tomto období vzácné. Léčba je většinou lokální, ve formě mastí nebo čípků. Celkové podávání antibiotik je většinou pro dítě zbytečnou zátěží. Neléčený výtok může přejít do chronického stádia, může dojít k infekci močových cest, rozvoji zánětu vnitřních rodidel s následnou neplodností.

Vážené pacientky,

oznamujeme Vám, že jsme přestěhovali ambulanci z polikliniky Terapeut ve Výškovicích do Domu zdraví v Ostravě - Dubině na adrese Horní 266/73, Ostrava-Dubina, a to k 1.4.2023. Klinika GYNET v Ostravě - Zábřehu zůstává na adrese Kotlářova 3199/8. Za případné komplikace se omlouváme a děkujeme za pochopení.

ordinační doby ambulance v Orlové:

PO 18.03. MUDr. Pasnišin       07:00 - 11:00

ÚT 19.03. Přítomna pouze sestra

ST 20.03. MUDr. Bako             08:30 - 12:30

ČT 21.03. MUDr. Konečná       08:00 - 12:30

PÁ 22.03. Přítomna pouze sestra

ordinační doby ambulance v Karviné:

PO 18.03. MUDr. Michejdová   08:00 - 13:00

ÚT 19.03. MUDr. Kudělková     07:00 - 15:00

ST 20.03.  Přítomna pouze sestra

ČT 21.03. MUDr. Banasinská   12:00 - 16:00

PÁ 22.03. Přítomna pouze sestra

V akutních případech, prosím, kontaktujte naši kliniku GYNET v Ostravě - Zábřehu (tel.: 731 446 885, 590 990 450), ambulanci v Orlové (tel.: 605 279 527, 596 512 127) nebo ambulanci v Karviné (tel.: 737 811 005, 596 380 636). Další kontakty naleznete na www.gynet.cz.

Děkujeme za pochopení

Tým GYNET