Odbornost, respekt, empatie...

10 tipů jak o sebe pečovat v těhotenství

Těhotenství a životospráva

Lehčí fyzická aktivita je prospěšná (procházky), ale nepřemáhejte své síly, častěji odpočívejte. Spěte v noci, nejlépe 8-10 hodin, jezte vyváženou stravu, častěji (5-6x denně), po menších porcích, nikdy nehladovte, ale nepřejídejte se (nejíte za dva).

Těhotenství a cestování

O vhodnosti delší cesty a způsobu cestování se poraďte se svým gynekologem. V poslední třetině těhotenství se již na dlouhé cesty nevydávejte. Při mnohahodinových cestách letadlem nebo jiným dopravním prostředkem neseďte delší dobu v jedné pozici - častěji se projděte. Při cestách do teplejších klimatických pásem se chraňte před přímým sluncem a teplem, neopalujte se. Mějte sjednáno kvalitní pojištění.

Těhotenství a hygiena

Dbejte na hygienu oblasti poševního vchodu a konečníku, zejména po stolici. Proniknutí střevních bakterií do pochvy může Vaše těhotenství ohrozit. Místo koupele ve vaně se sprchujte. Nepoužívejte příliš horkou vodu na oblast bříška. Zvýšeně pečujte o chrup, preventivně navštivte svého stomatologa. Vyhýbejte se větším kolektivům v době epidemií chřipky.

Těhotenství a sport

Vhodné jsou izometrická cvičení, těhotenská jóga, plavání (pozor na kvalitu vody ve veřejných bazénech). Nevhodné jsou všechny kontaktní sporty, sporty, které vedou k otřesům (aerobic, terénní cyklistika, jezdectví, …) nebo k větší tělesné námaze. Nenavštěvujte saunu ani solárium.

Těhotenství a sex

Pohlavní styk není třeba odmítat, pokud je průběh těhotenství normální. Pohlavní akt by měl být jemný. Oba partneři dbejte zvýšené hygieny před i po styku. Orální sex není v graviditě příliš vhodný, anální praktiky vynechte úplně (riziko infekce). Používání kondomu je v graviditě výhodou, ne podmínkou. Samotný ejakulát obsahuje látky, které způsobují měknutí děložního čípku. Po 36.týdnu proto můžeme styk bez kondomu opět doporučit.

Těhotenství a kouření

Nekuřte !!! Kouření způsobuje výrazné zaostávání růstu plodu, který by mohl v děloze i odumřít.

Těhotenství a káva

Pokud jste na kávu přivyklá, nemá smysl se jí zcela vzdávat. Vždy však doporučujeme omezení, zejména v poslední třetině těhotenství.

Těhotenství a léky

Jen velmi málo léků je opravdu nebezpečných pro plod. Přesto při každé návštěvě lékaře upozorněte na Vaše těhotenství. Při běžném nachlazení, rýmě, migréně, pálení žáhy, zácpě, atd. se poraďte v lékárně.

Těhotenství a rentgen

U běžně užívaných dávek záření při pořizování RTG snímků nevzniká pro plod při správném odclonění žádné riziko. Na graviditu však vždy upozorněte přímo personál, obsluhující RTG přístroj.

Těhotenství a práce

Práce Vás nesmí unavovat a vyčerpávat. Nepracujte v noci. Není vhodné delší stání, práce v horku, chladnu, prachu, hluku, atd.. Důležitý je dostatek nočního spánku (8-10 hodin).